Bajban az oroszok?

A kínai fogyasztási cikkek beszállítói a rubel árfolyamának összeomlása miatt ideiglenesen leállították az értékesítést az orosz online platformokon, számolt be a South China Morning Post iparági forrásokra hivatkozva.

A rubel árfolyamának 2022 márciusa óta tartó legalacsonyabb szintjére zuhanása aggodalmat keltett a kínai vállalkozókban, különösen azokban, akik orosz valutában számoltak el.

Kína továbbra is Oroszország legnagyobb kereskedelmi partnere, amely a nyugati cégeket váltja fel a tömegcikk-ellátásban. A vámhivatal adatai szerint havonta 10-11 milliárd dollár értékben hoznak be Kínából árut az Orosz Föderációba, ami kétszer annyi, mint a háború kezdete előtt. Az orosz piactereken az áruk több mint 50%-át Kínából szállítják, a kínai autók részesedése pedig elérte a 70%-ot.

A rubel leértékelődése azonban komoly veszteségeket okozott a kínai exportőröknek, jegyezte meg Andy Guo, a Waimaojia üzleti platform alapítója.

„A rubel esése egyrészt növeli az árakat, ami csökkenti az orosz fogyasztók vásárlóerejét. Másrészt az árfolyam-ingadozások csökkentik az exportőrök árrését a költségek kifizetése után”, magyarázta.

Körülbelül 150 000 kínai eladó képviselteti magát az olyan orosz piacokon, mint az Ozon, a Wildberries és a Yandex Market. A fizetési problémák azonban bonyolítják a helyzetet. Az egyik sencseni üzemeltető elmondta, hogy cége több száz millió jüan értékű árut küldött Oroszországba, de a Wildberries még mindig nem fizette ki. Egy másik eladó megjegyezte, hogy az Oroszországban kapott rubelt csak a feketepiacon lehet átváltani, ami kockázatos.

November eleje óta a rubel 10%-ot veszített a jüannal és a dollárral, 7,5%-ot pedig az euróval szemben. A Reuters szerint ez az elmúlt két év legrosszabb mutatója az orosz fizetőeszközt illetően.

Elolvasom a cikket