MH/ MTI
2024. december 7. szombat. 13:30
Frissítve: 2024. december 7. 13:37
Kálmán Imre, Julius Brammer és Alfred Grünwald A cirkuszhercegnő című nagyoperettjének próbái Kiss-B. Atilla operaénekesnek, a színház főigazgatójának köszöntőjével hétfőn kezdődtek el a Nagymező utcai teátrumban. A 21. századi látványvilágú előadás rendezője Homonnay Zsolt, a díszleteket Túri Erzsébet, a jelmezeket Füzér Anni tervezi. A produkció zenei vezetője Pfeiffer Gyula karmester, a színház főzeneigazgatója.
A közleményben Homonnay Zsoltot idézik, aki kifejtette, hogy Kálmán Imre monumentális zenei világából indult ki, amely gazdag, árnyalt és sokrétű jelentéstartalmakat hordoz magában. A zenei szövet szerves egységet alkot a librettóval, amely a színház művészeti vezetője szerint kiemelkedően igényes, a dalok, a duettek, az együttesek és a hangszerelés, valamint a szöveg együtt megtestesíti azt a drámaiságot és mélységet, amely a nagyoperett történetében is megjelenik.
A darab története szerint Fedóra Palinszka (Kiss Diána/ Bordás Barbara/ Lévai Enikő), a megözvegyült fiatal hercegné – attól tartva, hogy csak a hitvesi öröksége miatt érdeklődnek iránta a férfiak – úgy dönt, hogy ezután néhai férje, a herceg vagyonát kezeli, és elzárkózik egy újabb szerelemtől. Egy alkalommal azonban ellátogat a szentpétervári cirkuszba, ahol egy kitűnő műlovar, kiábrándulva a világból, csakis a cirkusznak él, és egyre nagyobb kockázatot vállal a porondon. De vajon kettejük kapcsolatában eljutnak-e odáig, hogy maguk mögött hagyják bizalmatlanságukat, csalódottságukat és félelmeiket? Homonnay Zsolt rendezői koncepciójának alapját az egyén személyes és kollektív magánnyal való küzdelme adja – írják.
Homonnay Zsolt elmondta, hogy az egyedüllét Slukk Tóni (Erdős Attila/ Dénes Viktor/ Tassonyi Balázs) karakterét is jellemzi, hiszen a világutazó, mintha folyton keresne valamit, ami hiányzik az életéből, országról országra vándorol. Az operett drámai izgalmát erősíti Szergej Vlagyimir nagyhercegnek (Dolhai Attila/ Kiss Zoltán/ Langer Soma) , Mister X. (Laki Péter/ Sándor Péter/ Nemes Tibor) riválisának az előadásban hangsúlyt kapó cselszövése és ármánykodása.
Mint írják, a bemutatása óta telt házzal játszott Mária főhadnagy, valamint a nagy sikerű Carmen után Homonnay Zsolt új rendezésének különlegessége, hogy feltárja, miként hagyja el az embert a magány. A rendező elmondta, hogy az előadás látványvilága 21. századi miliő lesz, amely – tiszteletben tartva a korszakot, melyben a darab játszódik és a műfaj stiláris elemeit – egyesíti a fantasyt és a thrillert. Ugyanakkor a cirkusz világa is szerves része a produkciónak.
Orbán János Dénest is idézik, aki elárulta: az újraírt szövegkönyvvel céljuk, hogy a librettó megfeleljen a 21. századi néző elvárásainak. Az eredeti darab több mint négy és fél órás, a műről lefejtették a csaknem száz évvel ezelőtti, az akkori – főként Bécsre jellemző – társadalmi helyzetekre reflektáló dialógusokat, kidomborítva a drámaiságot.
Mint kiemelik, Kálmán Imre többször is a szövegkönyv átdolgozására kérte a szerzőket, ám a bemutató közeledtével már nem volt több lehetőség a javításra, így számos következetlenség maradt benne. Az 1950-es években ismét átírták a szövegkönyvet. Orbán János Dénes hangsúlyozta, hogy visszatértek az eredeti német szöveghez, az előadás tömörebb, feszesebb és jóval rövidebb lett.