Újabb három szervezet csatlakozik a KiberPajzshoz

A Magyar Nemzeti Bankkal közös sajtótájékoztatón jelentette be a Szerencsejáték Zrt., a Mastercard és a Visa, hogy támogató szakmai partnerként csatlakoznak a KiberPajzs projekthez, így az intézményközi összefogás tagjainak száma ezzel tizenháromra emelkedett.

A projekt elsődleges célja az ügyfeleik, felhasználóik pénzügyi edukációja, felkészültségük és kibertudatossági szintjük emelése. Az együttműködéssel a tagok szeretnék elősegíteni a potenciális sebezhetőségekkel kapcsolatos információcserét, mellyel az ügyfeleik számára nyújtott szolgáltatásuk biztonságát és színvonalát tudják növelni.

A sajtótájékoztatón Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke jelentette be az új tagok csatlakozását. Az alelnök köszöntőjében kiemelte, hogy a ’20-as évtized meghatározó megatrendje a digitalizáció gyors terjedése. A sikeres digitális gazdaság alapja a bizalom, ezért minden érintett szereplőnek mindent meg kell tenni az online csalások visszaszorítása érdekében.

A Kiberpajzs program bevezetése óta komoly sikereket ért el. Az alelnök hangsúlyozta, hogy az MNB mind a szabályozás, mind az új innovációk terén mindent megtesz annak érdekében, hogy a töretlenül fejlődő hazai elektronikus pénzforgalomba vetett bizalmat megőrizze. Hozzátette, hogy mindhárom új szervezet elhivatott a pénzügyi edukáció és a kiberbiztonság mellett, így az online térben elkövetett visszaélések elleni küzdelmet az új partnerek tovább erősítik majd.

Mager Andrea, a Szerencsejáték Zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta: a kiberbűnözés területén jelentkező, az utóbbi években folyamatosan növekvő kiberbiztonságot érintő támadási kísérletek a nemzeti lottótársaság által kezelt játékosfiókok tekintetében is veszélyt jelenthetnek, ezért a vállalat kiemelt feladata, hogy a játékosok információbiztonsági tudatosságát erősítse. A Szerencsejáték Zrt. ezért is tartotta fontosnak a KiberPajzshoz való csatlakozását, hogy a jövőben még tudatosabban, a tapasztalatokat megosztva tudja növelni játékosai kiberbiztonságát.

„A Visa számára mindig is prioritás volt a legmagasabb szintű biztonság, hogy fogyasztók magabiztosan fizethessenek. Egy olyan megbízható és ellenálló infrastruktúrát üzemeltetünk és fejlesztünk, amely zökkenőmentesen és biztonságosan működik az év minden napján.

A Visa 30 éve használ mesterséges intelligenciára épülő megoldásokat a csalásmegelőzésben és folyamatosan fektet a legújabb technológiákba, hogy mindig a csalók előtt járjon egy lépéssel. Napjainkban a csalók már közvetlenül a fogyasztókat támadják megtévesztéssel, pszichológiai manipulációval, így felelősséget érzünk abban, hogy segítsük magukat a fogyasztókat is a csalások kivédésében, ezért is csatlakoztunk a KiberPajzs kezdeményezéshez, amelynek keretében tovább erősíthetjük a pénzügyi és kiberbiztonsági tudatosságot Magyarországon” – mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.

A projekthez szintén csatlakozó Mastercard itthon és világszerte edukációs kampányokkal igyekszik felhívni a fogyasztók figyelmét az újkeletű kibertámadások veszélyeire, modern technológiákat biztosítva a digitális fizetések biztonságához. A kártyatársaság programhoz való csatlakozása pedig további lehetőséget ad arra, hogy iparági összefogással erősítse a pénzügyi tudatosságot és hatékony védelmet adjon a végfelhasználók számára.

Az ügyfelek sérelmére elkövetett csalások során az elkövetők egyre kifinomultabb és mind nehezebben azonosítható megoldásokat alkalmaznak. A KiberPajzs projektben aktív szerepet vállaló partner-szervezetek tudatában vannak annak, hogy a közös fellépés a kiberbűnözőkkel szemben megsokszorozza a védekezés hatékonyságát. Az összefogás elsődleges célja az edukáció, az ügyfelek és felhasználók figyelemének felhívása az online tér pénzügyi biztonságot veszélyeztető kockázataira, és a lehető legteljesebb pénzügyi tudatosság kialakítása a digitális pénzügyi szolgáltatásokat használó lakosság és a vállalkozások körében.

Az egyes intézmények felelősek az ügyfeleik és azok pénzügyi eszközeinek, adatainak biztonságáért, azonban maguknak az ügyfeleknek is felkészülten kell intézniük tranzakcióikat a kibertérben, hogy annak veszélyeit a lehető leggyorsabban felismerjék, és képessé váljanak ellenállni a támadásoknak.

A KiberPajzsról

A kibertámadások meghatározó része direktben az ügyfeleket célozza, így a pénzügyi tudatosság megerősítése kiemelten fontos feladattá vált, és a jövőben is az lesz. A kibercsalások növekvő tendenciája miatt 2022 év végén az MNB, a Magyar Bankszövetség (MBSz), a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NBSZ NKI), a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és az Országos Rendőr Főkapitányság (ORFK) megalapította a KiberPajzsot. Az azóta eltelt években az Igazságügyi Minisztérium (IM), a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SzTFH), a Magyar Államkincstár (MÁK) és a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) is csatlakozott a projekthez, amely most további fontos szereplőkkel bővült.

A partner szervezetek a szakmai együttműködés mellett kommunikációs téren is összehangolják a tevékenységüket, folyamatosan vizsgálják a fogyasztói szokásokat, azok változásait, valamint a pénzügyek, illetve a pénzforgalom lebonyolítása kapcsán megfigyelhető visszaélési mintázatokat és kiberbiztonsági kockázatokat, továbbá figyelemmel kísérik a nemzetközi trendeket, és szakmai munkájukba beépítik ezeket a tapasztalatokat.

A KiberPajzs edukációs-kommunikációs kampány az online felhasználói tudatosságra, a digitális biztonsági alapismeretek fontosságára kívánja felhívni a figyelmet, melynek birtokában a fogyasztó az online térben is biztonságban tudhatja értékeit, megtakarításait.

A tudatosság és az alapismeretek védelmet nyújtanak a pénzügyekben.

www.kiberpajzs.hu

Elolvasom a cikket