A benzinmotoros autók árának emelésére készül az európai autóipari ágazat

Az európai autógyártók emelik a benzinüzemű autók árát és árengedményeket készítenek elő az elektromos autókra, mivel újabb kihívásra készülnek, a szigorúbb kibocsátási szabályokra, amelyek azzal fenyegetnek, hogy tovább csökkentik az egyébként is eladási gondokkal küszködő iparág nyereségét.

Az Európai Unió január 1-jétől drasztikusan csökkenteni fogja a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának felső határát, ami azt jelenti, hogy a legtöbb autógyár eladásainak legalább egyötödének elektromos autónak kell lennie, a súlyos bírságok elkerülése végett.

A szigorúbb szabályok pont akkor lépnek életbe, amikor az elektromos autó ágazat egyébként is többletkapacitással küzd a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt, ami az elmúlt hónapokban a Volkswagen, a Stellantis és mások profitfigyelmeztetését váltotta ki.

Idén eddig a régióban eladott járműveknek mindössze 13 százaléka volt elektromos – derül ki az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA adataiból.

Januártól azonban az autógyártóknak több elektromos járművet kell eladniuk – amelyek előállítása többe kerül, mint a hagyományos járműveké – egy olyan időszakban, amikor a politikai és gazdasági bizonytalanságok és a csökkenő elektromosjármű-támogatások visszatartják a fogyasztást – mondta Marc Mortureux, a francia autólobbi PFA igazgatója.

Számos európai politikus a célkitűzések újragondolását sürgeti Brüsszeltől. Az autógyártók pedig megkezdték az előkészületeket a bírságok elkerülésére, amelyek a jelenlegi eladási arányok alapján elérhetik a 15 milliárd eurót is – mondta Luca de Meo, az ACEA elnöke.

A VW, a Stellantis és a Renault az elmúlt két hónapban több száz euróval emelte a benzinmotoros modellek árát, amivel elemzők szerint a nagyobb károsanyag-kibocsátású autók iránti keresletet próbálják visszafogni, és vonzóvá tenni a drágább elektromos modelleket.

„Az autógyártók árstratégiájukkal a CO2-emisziós célok elérése és az esetleges bírságok elkerülése érdekében az akkumulátoros EV-k felé terelik a keresletet” – mondta Beatrix Keim, a Center for Automotive Research munkatársa.

A stratégia azonban visszaüthet. A benzines autók árának emelése segíthet ugyan a drágább elektromos autókkal szembeni árelőny csökkentésében, de a piac általában is gyenge növekedése miatt nem biztos, hogy elegendő EV-eladást generál. Európában az autóeladások körülbelül ötödével maradnak el a pandémia előtti időszakétól.

„A valóságban a belsőégésű motorral hajtott autók árának emelése a termelés csökkentését jelenti, és ettől az egész értéklánc és a beszállítók szenvedni fognak – mutatott rá egy iparági szakértő.

A VW, amelyet a nagy értékesítési volumene miatt várhatóan a legsúlyosabban érintenek az új emissziós normák, az elmúlt hónapokban már több piacon is csökkentette ID3 elektromos kisautójának árát, amivel az Németországban 30 ezer euró alá csökkent.

Alastair Bedwell, a GlobalData hajtáslánc-előrejelzésért felelős vezetője szerint az európai EV-eladások – beleértve az EU-t, valamint Nagy-Britanniát, Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot – az ideihez képest 2025-re 41 százalékkal 3,1 millió darabra ugranak.

Az eladások ösztönzése érdekében alkalmazott ösztönzőknek azonban ára van. Az Egyesült Királyságban például az ágazati képviselet számításai szerint az EV-célkitűzések idén hatmilliárd fontba kerülnek az autógyártóknak, ebből mintegy négymilliárd fontot a kedvezményekre fordítanak.

A Barclays elemzői szerint a kibocsátások „összevonása”, vagyis a kibocsátási átlagok csökkentése érdekében emissziós kreditek vásárlása azoktól, akik az EV-piacon nagy részesedéssel rendelkeznek, nagy üzlet lehet a jövőben.

A japán Suzuki például a szóvivője tájékoztatása szerint októberben kötött a Geely tulajdonában lévő Volvóval egy ilyen megállapodást 2025-re. Ez a megállapodás pedig Charles Lester, a Rho Motion akkumulátor-tanácsadó cég szakértője szerint szinte teljesen megszünteti a bírságok veszélyét a Suzuki számára, tekintettel a Volvo nagyszámú EV-kínálatára.

Ágazati szinten azonban ösztönzők alkalmazása felemészti az iparág egyébként is csekély nyereségét, ezért az autógyárak továbbra is abban bíznak, hogy Brüsszel enyhíteni fogja a célkitűzéseket.

„Egy bizonyos ponton elegünk lesz” – mondta Luc Chatel, a PFA francia autólobbi elnöke októberben a Párizsi Autószalon előtt újságíróknak. „Nem tudok elég elektromos járművet eladni, és büntetést kapok a belsőégésű motoros járműveimre. Mit akarnak tőlem, hogy lovaskocsikat gyártsak?”

Elolvasom a cikket