Hívás, csevegés, posztolás, zene- és videostreaming, fényképezés: a digitális mindenes okostelefon sok kiskorú gyermek életében fontos kommunikációs és státuszközeg. Erre utalnak egy felmérés legfrissebb eredményei. A felmérés szerint a 12 és 13 éves lányok és fiúk 59 százaléka használja a digitális médiát és az online szolgáltatásokat olyan társadalmi kapcsolatokra, mint a barátokkal való ismerkedés. Az okostelefonjukat 38 százalékuk információ gyors elérésére, 36 százalékuk pedig ismereteik bővítésére és új dolgok megtanulására használja. Minden ötödik (20 százalék) azért használja a digitális médiát és az online szolgáltatásokat, mert aggódik, hogy lemarad valamiről.
Nincs megfelelő kor
Függetlenül attól, hogy a gyerekek gyorsan utánanéznek az ismereteknek, vagy videón keresztül magyarázzák el nekik a tényeket: ha megfontoltan használják a digitális médiát, az elősegítheti a figyelmet és a koncentrációt, és ezáltal az agy fejlődését. Az okostelefonok a térbeli gondolkodás, az analitikus készségek, a kreatív tervezés és a pontos kommunikáció edzésére, valamint a társas kapcsolatok elősegítésére is használhatók. „A digitális lehetőségek kiaknázásához azonban bizonyos fokú érettségre van szükség” – mondja Franziska Klemm, a médiakészség szakértője. A pszichológus szerint nincs megfelelő életkor az első okostelefon beszerzéséhez. „A döntő tényező a gyermek egyéni fejlettségi és tudásszintje. Mielőtt a szülők mobiltelefont adnak a gyermeküknek, alaposan tájékozódniuk kell a digitális funkciókról”.
Ellenőrző pontok a szülők számára
Ismeri a gyermek az olyan digitális funkciókat, mint a csevegés és a szörfözés, a mobiladatok, a WLAN és a Bluetooth? Tisztában van az életkorának megfelelő gyermekkeresőkkel? Tisztában vannak az alkalmazáson belüli vásárlások révén felmerülő költségcsapdákkal? Tudják, hogyan védhetik az adataikat? Betudja a gyermek tartani a médiamentes időket? És egyértelmű, hogy a gyermek bármikor kapcsolatba léphet a szüleivel, ha problémái vannak? Ezek és más ellenőrzési pontok segítenek a szülőknek felmérni, hogy gyermekük elég érett-e a saját okostelefonjához. Ha ez a helyzet, az első mobiltelefont szülői felügyeleti alkalmazással kell ellátni, hogy megvédjék a nem megfelelő tartalmakkal való esetleges érintkezéstől. Meg kell állapodni arról, hogy mely alkalmazásokat lehet használni, és különböző biztonsági beállításokat, például korlátozott képernyőidőt kell beállítani.
„Mivel az okostelefonok egyre korábban kerülnek a gyerekek kezébe, az egészséges fejlődés szempontjából kulcsfontosságú, hogy a szülők elegendő időt hagyjanak a gyermekeiknek arra, hogy média nélkül nőjenek fel – hangsúlyozza Klemm. – Ez lehetővé teszi számukra, hogy az analóg világban elsajátítsák az olyan alapvető készségeket, mint a nyelvi és olvasási készség, amelyek a mobiltelefon-használathoz elengedhetetlenek.” A valós világban szerzett fizikai és szociális tapasztalatok szintén központi alapját képezik annak, hogy a gyerekek önbizalmat szerezzenek, és tizenkét éves koruktól képesek legyenek a digitális média önrendelkező és mértéktartó használatára. Ha a gyerekek már óvodás és általános iskolás korban érdeklődést mutatnak a digitális technológia iránt, a szülőknek kézen kell fogniuk őket, és meg kell hozniuk a megfelelő döntést.